3 uitdagingen bij het opzetten van een Spend Dashboard
4 januari 2024, Door Alex Couperus | Partner
Dé manier om zicht te krijgen op wie, wat, waar inkoopt is van oudsher de spendanalyse. Het uitvoeren van een spendanalyse is vaak een tijdrovende en kostbare klus. In een recent redactioneel artikel in Spend Matters wordt uitgebreid ingegaan op de 3 grootste uitdagingen voor organisaties rondom het opzetten van een Spend Analytics Dashboard. We stippen ze kort aan.
1- Te uitgebreid
Uit interviews met directieleden kwam naar voren dat ‘corporate procurement suite-software’ met een dashboardfunctionaliteit veelal zorgen voor een zeer langdurig implementatietraject. Maar vaak ook voor onjuiste data. Door een dashboard te gebruiken met teveel data raken veel bedrijven en hun medewerkers min of meer de weg kwijt en functioneert hun dashboard niet naar behoren. Aan te raden is om data-overload te voorkomen en tijdens de fase van data verzameling goed af te bakenen wat je wel en wat je niet meeneemt in je eerste versie.
Think big | start small | learn fast
2- Visualisatie van goede BI-informatie
Informatie vanuit Business Intelligence is niet altijd goed (genoeg). “If the data coming out is not good, it doesn’t matter how cool the visualization is.” Het schonen van de data is zeer belangrijk, Finance en Procurement spreken vaak niet dezelfde taal en gebruik tooling om snel en sticky te schonen.
3- Human Expertise
Een goed Spend Analytics Dashboard vereist niet alleen innovatieve techniek. Expertise van de ‘bouwers’ maar ook van de gebruikers (medewerkers en directie/management) is minstens zo belangrijk. Zo niet belangrijker. Gelukkig hebben we bij Spend Monkey de gebruikers en bouwers al bij elkaar gezet, een zorg minder dus.
Meer informatie?
Wil je meer weten over het goed opzetten en inzetten van een innovatief Spend Analytics platform waarmee je altijd beschikt over de juiste strategische en operationele stuurinformatie?
Plan snel een Demo in met Spend Monkey | Friendly Procurement Analytics